Beyond-IT

Flow fungeert als de verbinding tussen de verschillende diensten en services.

In de voortdurend groeiende en sterk evoluerende technologische wereld waarin we de dag van vandaag leven, lijkt het alsof we steeds meer producten, diensten en services met elkaar kunnen en willen integreren. Daar Microsoft zijn Office 365 aanbod verder uitbouwt, is het duidelijk dat ze inzetten op integratie en connectiviteit tussen de verschillende services, één van de recente toevoegingen is: Microsoft Flow.

Waarom Microsoft Flow?

Flow fungeert als de verbinding tussen de verschillende diensten, het biedt een eenvoudige, makkelijk te gebruiken werkstroom creatie proces. Je vraagt je nu af wat Microsoft Flow nu meer kan dan de 100en apps die al bestaan en verbindingspunten hebben met zoveel meer diensten?

Microsoft Flow is namelijk de eerste die volledig met geïntegreerd is met Office 365, evenals het aanbieden van integratie mogelijkheden met de Microsoft Business tools, zoals Dynamic CRM, Excel, OneDrive, Yammer en nog vele anderen.

Volledig gratis, maar hoe werkt het?

Microsoft Flow is momenteel beschikbaar in ‘preview’ maar is gratis voor alle Office 365 gebruikers. Laten we eens kijken hoe Microsoft Flow werkt!

Onderstaande afbeelding geeft een beeld van de bestaande ‘connectors’ die reeds gebruikt kunnen worden in Microsoft Flow:

 

 

Daarnaast biedt Flow standaard een aantal voorgebakken workflow templates aan. Natuurlijk kunnen deze templates als basis gebruikt worden om zelf meer complexe en krachtigere workflows te creëren.

 

Voor dit artikel gebruik ik de ‘Get push notification for important emails’. Zodra je de ‘flow’ selecteert, toont het je de connecties die vereist zijn.

Zodra we de template gekozen hebben, worden de vereiste connecties getoond. Elke connectie heeft toegang nodig. In dit geval is er een connectie nodig met Office 365.

Zodra een geldige connectie gemaakt is, rest het nog om de ‘push’ melding aan te maken, dit kan door een simpele klik op de ‘create’ knop.

Hierna word de template getoond. Omdat we een voorgebakken workflow gebruiken, bevat deze natuurlijk al alle proces stappen en moeten we zelf niets meer aanpassen of aanmaken. Natuurlijk, als deze workflow niet volstaat, of je wilt deze uitbreiden, complexer maken, dan heb je nu al een goede basis om op verder te bouwen.

 

 

Eens de flow aangemaakt is, komt deze tevoorschijn in je ‘My Flows’ overzicht. De Flow is actief van zodra deze aangemaakt is.

 

 

Door Ben op 28/07/2016 

 

https://flow.microsoft.com/nl-nl/ 

Lees cookie info Meer informatie